Millest kollageen koosneb?
Kollageen on valk, mis koosneb aminohapetest, glütsiinist, proliinist, hüdroksüproliinist ja arginiinist - need kõik aitavad meie keha sidekoel, nahal, juustel ja küüntel püsida võimalikult terved.

Vananedes ja stressirohkes keskkonnas elades avaldame mõju kollageeni tootmisele ja meie organismis olev kollageen hakkab lagunema. Nii on kehal on aina raskem seda juurde toota. See on üks peamiseid põhjuseid miks paljud inimesed hakkavad kasutama kollageeni sisaldavaid toidulisandeid. Sissesöödava kollageeni lisamine tasakaalustatud toitumisele aitab meie kehal kaotatud või lagunenud kollageenitaset taastada. 

Tavaliselt on kollageeni toidulisanditeks pulbrid, kuid saadaval on ka kapsleid.

Kollageeni tootmiseks on kehal vaja:

  • Proliini - leidub munavalges, piimatoodetes, kapsas, seentes ja sparglis;
  • Glütsiini - leidub sea ja kana nahas, želatiinis ja paljudes teistes valgurikastes toitudes;
  • Tsinki - leidub veiselihas, lambalihas, sealihas, koorikloomades, kikerhernes, läätsedes, ubades, piimas, juustus ning erinevates pähklites ja seemnetes;
  • C-vitamiini - leidub tsitrusviljades ja paprikas;
  • Vaske - leidub kakaopulbris, india pähklites, seesamiseemnetes ja läätsedes.

Kollageeni sisaldavate toidulisandite kasulikkus meie tervisele

Kuna kollageen sisaldub nii paljudes inimese jaoks elutähtsates osades, siis pole kollageeni säilitamine mitte ainult kasulik, vaid hea tervise säilitamiseks ka hädavajalik.

Kollageen on naha oluline ehitusmaterjal, kuna see moodustab nahast 70%. Nahakude, mis annab nahale aluse, on tihedalt seotud naha elastsuse ja paindlikkusega ning on naha peamine kollageeniallikas. 

Tugevamad luud
Vananedes muutuvad luud vähem tihedaks ja rabedamaks, murduvad kergemini ja nende paranemine võtab kauem aega. Uuringud on näidanud, et igapäevaselt kollageenilisandite tarbimine aitab muuta luud tihedamaks, pidurdades vananemisprotsessi.

Naha elastsus ja niisutatus
On tõestatud, et suukaudsed kollageenilisandid parandavad vanemate inimeste naha elastsust ja niisutatust. Need aitavad vähendada ka kortse.

Paksemad juuksed
Kui mehed lähevad enamasti kiilaks, siis naised kogevad vananedes rohkem juuste väljalangemist või hõrenemist. Ühes uuringus tarbis grupp naisi, kellel olid hõrenevad juuksed, igapäevaselt kollageenipreparaati ning tulemuseks olid märkimisväärselt suurenenud juuste kogus, peanaha katvus ja paksus.


Tervemad küüned
Mõne inimese küüned murduvad kergemini kui teisel ja ei kasva nii kiiresti. Uuringud on näidanud, et kollageenilisandite igapäevane tarbimine kiirendab küünte kasvamist ja muudab need tugevamaks juba nelja nädala jooksul.

Vähem osteroartriidi valu
Põlveliigese artroosiga inimestele võivad suukaudsed kollageenilisandid toimida kerge valu leevendajana ja parandada liigeste funktsiooni.  Tulemuste nägemiseks võib kuluda umbes kolm kuni viis kuus igapäevast lisandi tarbimist.

Suurem lihasmass
Kollageenipeptiidilisandite ja jõutreeningu kombinatsioon võib potentsiaalselt aidata suurendada lihasmassi ja jõudu. 

Kollageen on väga eriline toidulisand, mis sisaldab rohkelt kolme aminohapet, mida paljudes teistes toiduainetes nii vajalikus koguses ei leia. Lihaskasvu, liigeste tervist ja üldist säravat välimust võib osaliselt seostada kollageenis sisalduva aminohapete seguga, mida mujal ei leidu.